hallow daar! - Reisverslag uit Renwick, Nieuw Zeeland van Joep Bool - WaarBenJij.nu hallow daar! - Reisverslag uit Renwick, Nieuw Zeeland van Joep Bool - WaarBenJij.nu

hallow daar!

Door: Joep

Blijf op de hoogte en volg Joep

04 April 2005 | Nieuw Zeeland, Renwick

ja hallow, hier ben ik weer, terug van weggeweest! Waar was ik gebleven... Ohja, ik ben aan het rondreizen geweest in het zuidereiland. Het zuidereiland was echt supermooi, erg afwisselend in natuur. En ook erg veel te doen. Ik ben via de westkust naar ondergereden, en ben in queenstown een paar dagen blijven hangen. Daar zijn zoveel dingen te doen! Ik ben daar geweest "river-surfen". Dit is met een wetsuit en zwemvliezen aan en een helm opn met een bodyboard (klein surfboard) een rivier (categorie 4) afgaan. Omdat het flink geregend had ging er op dat moment 340 kuub water per seconde door die rivier!! Echt niet normaal! Was wel onzettend gaaf om te doen, geeft wel een kick! Daarna is Hayo aangekomen, en zijn we met een jetboat meegeweest. Dit is een boot die` geen schroef heeft maar een pomp die ik meen iets van 500 liter water per seconde erdoor perst. Daardoor hebben deze boten maar iets van 5 centimeter water nodig om te varen. Was echt geweldig! Daarna zijn we met de helicopter naar de top van de berg gebracht. Was ook prachtig! Veel mooier dan een vliegtuig, koste wel wat, maar dan heb je ook wat....

Na queenstown zijn we doorgereden naar de Milford sound, dit is een fiord zoals in Noorwegen. Maar dan met dolfijnen enzo. Was echt mooi, is volgens mij ook gebruikt in de lord of the rings, ik zou het niet weten heb alleen het 2e deel gezien.... Daarna zijn we doorgereden naar Dunedin. Daar zijn we 2 dagen gebleven, hier zijn we naar de Speight's brouwerij geweest, dat was wel interessant, vooral het bierproeven! haha. Daarna zijn we bia de moeraki boulders (grote ronde stenen op het strand) naar de grote meren gereden in het midden van het eiland. Daar is het echt mooi, erg droog, veel schapen, bergen met sneeuw en ga zo maar door. Lake Tekapo, dat is echt schitterend. Dit lake blijkt altijd blauw te zijn door een bepaald soort alg heb ik me laten vertellen. Daar vlakbij is ook de mount Cook, de hoogste berg van NZ. Daarna zijn we doorgereden naar Christchurch. Hier zijn we echt een goede avond uitgeweest, zo goed dat ik de dag erna helemaal niks waard was, was helemaal kapot. Dat was lang geleden.... In Christchurch heb ik goeiedag gezegt tegen Hayo, en ben toen verder gereden naar het noorden, naar Blenheim waar het werk voor een weekje weer stond te wachten. Het werken was niet veel bijzonders. Daarna ben ik weer even op reis geweest naar het Noorder eiland. Hier ben ik op bezoek geweest bij Jurgen en Alwin, 2 vrienden uit mijn klas. Ik ben samen met hun ook nog een dag naar Rotorua geweest. Dat is een plaats met heel veel vulcanische activiteit. Veel geisers, modderpoelen enz. Was prachtig, maar wat een stank daar! Stinkt daar echt naar rotte eieren!

Verder ben ik ook nog op bezoek geweest bij Tjeu geraets in Hamilton. Hij is ruim 50 jaar geleden geemigreerd naar Nieuw Zeeland, en hier een melkveebedrijf begonnen. Nu is hij echter met pensioen, en leeft nu met zijn vrouw in een prachtig huis. Ook ben ik op bezoek geweest bij Aag in Tauranga. Na een beetje zoeken had ik het huis toch gevonden. Zij woont daar prachtig op de "farm". Daar heb ik nog een paar uurtjes Adrian meegholpen die nog altijd een vleesveebedrijf heeft. Na vele mooie verhalen over "vreuger" en natuurlijk over nu, ben ik weer moeten vertrekken omdat mijn werk weer stond te wachten. Maar Aag en Tjeu, heel erg bedankt voor alles!!

Nu ben ik weer aan het werk, we starten bijna met de oogst. Wordt een drukke tijd heb ik me laten vertellen. De realiteit komt ook steeds dichter bij, 25 april over een 3 weken zit ik weer daar in de school, ik heb er nu al zin in.......... Not!! Achja, nog een dik jaar te gaan zal ik maar denken, No worries! haha

Sorry voor het veel te lange verhaal, foto's volgen nog! De groetjes,

Joep

  • 04 April 2005 - 07:15

    Supergirl:

    Heee Joepieee! How ya doing? d8 lees j site weer es ff een keertje, mooie foto's hoor! spreek j snel weer x op msn.. Houdoee

  • 04 April 2005 - 14:06

    Löbbes:

    Enne?

  • 04 April 2005 - 21:45

    Yvonne:

    Hee joepie!!
    Jij hebt het wel naar je zin daar he:)
    Fijn voor je, wou dat ik in jou schoenen stond.
    Super gaaf man!!

    de groete!!

  • 05 April 2005 - 03:25

    Joep Zelf:

    mijn auto is trouwens te koop! Heb op 70 km na 10000 km gereden met mijn beestje, zonder al te veel problemen! Mooi he! Nu nog ff iemand ervoor vinden! haha

  • 05 April 2005 - 11:05

    Aag.:

    Hi Joep,
    Thanks for your mail .Joep Ik zag in jouw Mail dat je me weer met U aan spreekt, Hoeft niet Joep, Ik vond het jammer dat je niet langer kon blijven, Het was weer net of ik thuis was met mijn jongere broers
    Joep ik ben blij dat je mijn boek interesant vind. Houd het goed in ere als ik dood ben word ik pas beroemd, Mark my words, Ik mail je nog wel een lagere mail voor dat je vertrekt
    van hier Will You still keep your site On the computer ? Greetings
    Joep van Aag...

  • 05 April 2005 - 18:42

    Conniej:

    Ha Joepiepoepiej..

    alles good doa?hiej waal;) maaruh ich hub vrassing veur dichuh:P...we hubbe 4 kleine katjuhs gekrege van krab:P en we geave ze neet weg, hoe vinj se det:D Sjiek he. en als se foto dr van mos zeen mosse ff zigguh den sture we dr dich eine:P
    xxxxjes je lieve zusje conniej

  • 08 April 2005 - 08:07

    Joep Zelf:

    Nou, ik heb inmiddels mijn 3e dag druivenoogst erop zitten, en ik heb vandaag echt eens een dag gehad die die gewoon helemaal goed was, eindelijk, is volgens mij ook de eerste sinds dat ik aan het stage lopen ben hier. Gewoon lekker gewerkt, 12 uur lang, vieze kleren maar een voldaan gevoel. Dat druiven plukken is trouwens niks voor mij, ik ben te lang. Krijg het gewoon ontzettend in de rug. Werk nu met het ophalen van de kisten met druiven. We hebben trouwens ook weer mooi weer!

  • 08 April 2005 - 20:14

    Piet Van Toon:

    Die Joep,
    Goed zo jong, mooi verhaal. Die oud Neerenaren zullen echt blij zijn geweest met jouw bezoek. Ga zo door!
    Groeten van Piet van Toon. Neer, 8-4-2005.

  • 09 April 2005 - 01:47

    Joep Zelf:

    nou ik ben zo zielig dat ik maar weer op me zelf reageer om toch wat reacties op mijn site te krijgen... haha valt wel mee. Ik heb zojuist even wat foto's op de site gezet. Ik heb er nog veel meer, maar die laat ik wel zien als ik thuis ben.

    Mam, ik heb me ook al een keer in mijn vinger geknipt, nu weet ik waar je me voor waarschuwde!

    Dat druivenplukken wordt hier veel gedaan door Aziaten, alsof ze ervoor gemaakt zijn, ze hebben echt een perfecte hoogte om druiven te plukken, ik ben er maar een grote, lompe, Europese reus tegen. Achja heeft ook zo zijn voordelen! Vanavond komen Alwin en Jurgen hier langs. De groete!

  • 10 April 2005 - 10:31

    Janneke:

    hey joep! sjieke foto's manne!! amuseer dig nog, de tied vluugt!
    gr's

  • 11 April 2005 - 00:18

    Wiel:

    Hoi Joep,
    Een ervaring die elke druivenplukker opdoet is wel het in de vingers knippen.... Het is dat je geen roker bent, maar een vloeitje op de wonde doet wonderen! Het is trouwens géén gezicht, al dat bloed over de druiven, zéker als je met de witte bezig bent.
    De wijnkelder ziet er trouwens erg modern uit, dit ondanks de Frans-eiken vaten; Probeer je hun nog wat 'geheimen' te ontfutselen over het maken van goede wijn?
    Hoe hoog is het suikergehalte van de druiven? Wij proefden vroeger altijd het sap, en maakten dan weddenschappen of 't 11,2 of 11,3% was.....
    Als 't lager was dan 10% werd de hele familie ingeschakeld om zoveel mogelijk suiker te gaan inkopen bij alle supermarkten, zogenaamd om jam te maken....
    Komende week je laatste werkweek als ik het goed heb; Geniet er nog even van, en tot gauw,
    Groet
    Wiel

  • 11 April 2005 - 05:43

    Joep Zelf:

    Nou ik vermaak me goed eigenlijk met die wijnoogst, zolang ik maar een beetje van werk kan wisselen en niet de hele dag het zelfde doe. Eindelijk hebben we ook een beetje haast hier, is wel lekker. Ik had een paar weken terug eigenlijk wel zin om weer eens naar huis te gaan, maar op het moment zou ik best graag hier blijven, misschien als we slecht weer krijgen dat ik er toch anders over denk. Ook eens wat meer uren maken, ongeveer 11 per dag, goed geld!! haha, heb ik wel nodig na die weekjes vakantie....

    Over dat suikergehalte pap, dat gaat tegenwoordig in brix, dat moet boven de 20 zijn. In procenten zou ik het niet weten. Ze zijn zoet!!

  • 11 April 2005 - 08:56

    Joep Zelf:

    suikergehalte ligt rond de 13/14%

  • 12 April 2005 - 14:42

    Stef:

    we hebben jou niet meer nodig we hebben een nieuwe joep een leuk lief katje

  • 13 April 2005 - 05:02

    Wilbert:

    Nou joep, zo te lezen en te zien op de foto's vermaak jij je nog steeds goed in Nieuw-zeeland. Ondertussen zit ik alweer bijna 2 weekjes in Roemenie, is ook BRUUT.

    Groetjes en tot in DB

  • 13 April 2005 - 06:11

    Joep:

    ja stef ik mis jou ook

  • 13 April 2005 - 22:46

    Aag:

    Hi joep, Ben eeen week in het ziekenhuis geweest met mijn zere enkel , ben gisteren weer thuis gekomen. is nog niet beter maar ze moesten het bd hebben voor ziekere mensen, Ja joep het weer blijft goed, Ik kreeg veel druiven toen ik in het ziekenhuis was. die waren heerlijk. Joep laat af en toe wat van je horen. je kunt mij in Holland ook nog je adopte oma noemen Het was een plezier voor mij om je mails te lezen , I will mis you Joep,.Greetings van Aag...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Renwick

Joep
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 104150

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: